Kartel w sektorze samochodowym

Komisja Europejska w dniu 21 lutego 2018 r. wydała trzy decyzje dotyczące nałożenia kar na firmy zajmujące się morskim przewozem samochodów oraz na dostawców części samochodowych w łącznej wysokości 546 mln euro.

Wszystkie ukarane podmioty brały udział w kartelach. W pierwszej decyzji Komisja Europejska nałożyła grzywnę na czterech przewoźników (chilijski przewoźnik morski CSAV, japońscy przewoźnicy „K” Line, MOL i NYK oraz norwesko-szwedzki WWLEUKOR) o wartości 395 mln euro, na dwóch dostawców świec zapłonowych o wartości 76 mln euro oraz dwóch dostawców układów hamulcowych o wartości 75 mln euro.

Z ustaleń Komisji wynika, że zmowa przewoźników trwała przez prawie sześć lat (2006 – 2012) i dotyczyła koordynacji cen, dzielenia się klientami (ustalony został stały podział rynku), wymiany wrażliwych informacji handlowych. Kartel funkcjonował na rynku dalekomorskiego przewozu nowych samochodów, ciężarówek i innych wielkich pojazdów i wywierał wpływ zarówno na europejskich importerów samochodów, jak i odbiorców końcowych.

Druga decyzja Komisji dotyczy producentów świec zapłonowych, tj. Robert Bosch GmbH oraz japońskich firm Denso Corporation oraz NGK Spark Plug Co. Ltd. i NGK Spark Plug Europe GmbH. Zmowa tych dostawców trwała w latach 2000 – 2011 i dotyczyła ustalenia stałego podziału rynku.

Trzecia decyzja Komisji dotyczy zmowy, w którą zaangażowani byli dostawcy układów hamulcowych, tj. niemieckie firmy ZF TRW Automotive Holdings Corp., Robert Bosch GmbH i Continental (Continental AG, Continental Automotive GmbH, Continental Teves AG & Co. oHG, Lucas Automotive GmbH). W latach 2007 – 2011 funkcjonował pierwszy kartel, w którym uczestniczyły wszystkie ww. firmy, a dotyczył nielegalnego uzgadniania ogólnych warunków sprzedaży hydraulicznych układów hamulcowych dla dwóch klientów: Daimler i BMW. Natomiast Bosch i Continental zawarły w latach 2010 – 2011 kolejną zmowę, dotyczącą przetargu na elektroniczne układy hamulcowe dla Volkswagena.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *